2019-09-03

Hej fina elever!


Idag på tisdagslektionen har vi läst en text om Johan och hans bostad. Om du inte var på lektionen idag 3/9 så kan du läsa texten om Johan här i inlägget och besvara frågorna. Adjektiven från texten är läxa till på torsdag 5/9. Här nedan kommer texten om Johan och en lista på adjektiven. 
Hälsningar från Cecilia 

Min bostad
Hej!
Mitt namn är Johan och jag bor i en liten tvåa på andra våningen som ligger i Stockholm på Rosenlundsgatan. Jag bor ensam i lägenheten med min katt. Närområdet är mycket trevligt. Alla grannar är snälla och det bor många familjer i området. I mitt närområde finns det en tvättstuga i källaren och ett cykelställ där man kan ställa sin cykel. Det finns också en park med många röda blommor i mitt närområde.
Min lägenhet har ett vardagsrum, sovrum, badrum och ett kök. I vardagsrummet har jag en stor soffa och framför soffan står ett vitt bord. Jag har en TV som står på det vita bordet och på väggarna har jag hängt upp många tavlor.
I sovrummet har jag ett bord där jag har ställt min dator. Jag använder datorn när jag studerar och jobbar hemifrån. Jag har också en mjuk säng med ett blått överkast.
I mitt lilla kök finns det ett bord med fyra hårda stolar. Det hänger också en klocka på väggen i köket eftersom det är viktigt att hålla koll på tiden.
Mitt badrum är litet men det finns en dusch, ett handfat och en toalettstol. Det finns också en stor spegel på väggen. Jag behöver en stor spegel eftersom jag tycker om titta mig själv i spegeln innan jag går till jobbet.
Besvara följande frågor i grupp:
1.Var bor Johan?
2.I vilken slags bostad bor Johan?
3.Hur stort bor Johan?
4.Vad finns det i Johans bostadsområde?
5.Vilka rum finns hos Johan?
6.Vad finns det i de olika rummen?

LISTA MED ADJEKTIV FRÅN TEXTEN


Liten

Ensam

Snäll

Röd
Stor
Mjuk
Hård
Vit
Blå