2020-04-06

Vecka 15 - Påsk




🐣🐤🐥🐤🐣


Hälsa & sjukvård – studievecka 3 (av 6)

Hej alla 3C kväll-elever!

Den här veckan är det påsk. Ni kan läsa om påsken nedan. På torsdag slutar alla lärare kl. 15.00 så ni får bara två små uppgifter denna vecka. Skolans öppettider: Klicka här!

Den här veckan bör du:
- Studera i Novo (se nedan)
- Träna grammatik: Pronomen (se Novo)
- Titta på en kort film (se nedan)
- Göra två små uppgifter som du skickar till mig (se nedan)

Hör av dig om du undrar över något. Du kan skriva till mig här.

Novo (din kursbok online). Arbeta med studieguide Hälsa & sjukvård.

Den här veckan bör du fokusera på Possessiva och Reflexiva pronomen. Studera också Sjukanmälan. Om du har gott om tid kan du också titta på Hos läkaren. Grönt = Repetera!



Uppgift 1
Titta på filmen Amira är här - Förkylningen. Du kan också läsa texten.
Svara på frågan: Hur blev Amira sjuk? Mejla ditt svar till mig här.


Uppgift 2
Skriv en frånvaroanmälan till din chef eller din lärare.

- Berätta varför du inte kan komma till jobbet/skolan.
- Berätta när du kan komma tillbaka till jobbet/skolan.
- Avsluta med ditt namn.

Se tre exempel nedan.

Exempel 1
Hej Anders!

Jag är förkyld och kan inte komma till skolan den här veckan.
Vi ses på måndag!

Hälsningar
Mirna Rödnäsa

Exempel 2
Hej Sara!

Min dotter är sjuk så jag måste stanna hemma idag.
Jag kan jobba på torsdag och fredag.

Mvh
Anton Sovalänge

Exempel 3

Hej Sofia!

Jag kan inte gå ut eftersom min tvättmaskin är trasig och mina kläder är smutsiga. Jag kommer till jobbet om tre dagar.

Hälsningar
Lollo Lortgris

Påsk  Tack till lärare Sabina som läst in texter om påsken!*


Possessiva pronomen

Reflexiva pronomen

Blandade pronomen

Musik

Extra


Nyheter

Film




Glad påsk!

Hälsningar
Kristine

🐣🐤🐥🐤🐣