2020-09-29

Vecka 40

 🌷🌞🌸🌞🌹🌞🌺🌞🌼🌈🌸


Bo och leva - Studievecka 3

Hej alla fina elever!

Denna vecka fortsätter vi arbeta med modulen Bo & leva. Vi tränar mer på huvudsatser och bisatser under denna vecka. 

Det var intressant att få läsa texten om ert vardagsrum (hemuppgift). Jag ska göra genomgång under ZOOM lektionen och tar upp några vanliga fel. Tråkigt att skriva om det, men det var bara 8 elever (av 20) som skickade in hemuppgiften.

Vi har lektioner på ZOOM två gånger i veckan (som vi brukar), en är på måndagar och den andra är på tisdagar. På tisdagar stannar jag kvar på ZOOM i några minuter, och då har ni möjlighet att ställa till mig era frågor. På torsdagar arbetar ni med uppgifter och enligt vår planering, och jag rättar era inlämningsuppgifter.

Jag vill påminna er, att de elever som inte skickar in hemuppgifter och inte är med på våra ZOOM lektioner i tvåveckors tid, pausas av vårt skolsystem och räknas inte som aktiva elever. Se upp att era timmar inte minskar i onödan. Har du för mycket att göra på jobbet och väldigt lite fritid, ta en paus i stället och då har du dina timmar kvar. 

Jag ser fram emot en trevlig arbetsvecka tillsammans med er!

Marina

Måndag 28/9

Språkcafé kl.17:30-20:30

https://hermods.zoom.us/j/99593689019

Tisdag 29/9

ZOOM- lektion, kl.17:30-20:30 https://hermods.zoom.us/j/98450249494 

  • Lyssna på texten Mitt område
  • Läs texten Mitt område här
  • Översätt ord, som du inte förstår, till ditt modersmål.
  • Skriv nya (egna) meningar med de nya orden.
  • Gör uppgifter, som kommer efter texten.
  • Lyssna på veckans nyheter här
  • Pausa och översätt de orden, som du inte förstår. 
  • Välj en nyhet och återberätta den med egna ord. 
  • Repetera ordföljd här
  • Hörförståelse. Lyssna på inspelningen och sedan gör uppgifter som kommer efter den.
Hemuppgift: Skickas in per mejl, senast onsdag kl.22:00. 

Skriv en text om ditt område.

  1. Hur ser ditt område ut? 
  2. Vad finns där? 
  3. Gillar du området? 
  4. När du skriver kan du försöka skriva några meningar med rak ordföljd och några med omvänd. 
Bra fraser att använda när du skriver om ditt område: 

  1. Jag bor nära centrum. 
  2. Jag bor nära affärer, restauranger och bussar. 
  3. Det är ett jättefint område att bo i. 
  4. På … minuter är jag inne i stan. 
  5. Det tar … att komma ut i naturen. 
  6. Det är bara ett stenkast bort (det betyder “det är nära”). 
  7. Jag bor i en jättefin lägenhet. 
  8. Det ligger nära skolan. 
  9. En sak som jag inte gillar är… 
  10. Det ligger i ett lugnt område. 
  11. Det är väldigt barnvänligt. 
  12. Det finns många lekparker i närheten. 
  13. Vi bor nära skogen. 
  14. Vi har bara en buss.

Torsdag 1/10

Självstudier hemma

  • NOVO - modul Bo & leva: Övning "Söka bostad" Gör övningen 2 gånger.
  • NOVO - modul Bo & leva: Övning "Kontrakt (avancerad)" Gör övningen 2 gånger.
  • NOVO - modul Bo & leva: Övning "Lagen och ansvar (avancerad)" Gör övningen 2 gånger.
  • Hörförståelse. Lyssna på inspelningen 
  • Översätt ord, som du inte förstår, till ditt modersmål.
  • Skriv nya (egna) meningar med de nya orden.
  • Gör uppgifter, som kommer efter inspelningen.

Håll dig till planeringen, gör inga andra uppgifter, som inte tillhör veckans tema, på LUNIS.

Glöm inte att berömma dig själv! 


Nyheter


TV-serie

Skärgårdsdoktorn, säsong 2, avsnitt 4

För dig som är i slutet av kurs C och vill skriva bra: Skrivtips

Vill du träna mer grammatik? Klicka här!